• Background Image

    Artiklar & Videos

juni 16, 2018

Core Träning: 4 Veckors Utmaningen

Core träning är bland det absolut bästa du kan göra för kroppen . En stark och väl fungerande core är förknippat med mindre ländryggsbesvär, mindre besvär, bättre allsidighet och prestation.

Ett av dom bästa sätten att stärka upp coren på är att utföra olika golvövningar, som t.ex. plankan. Golvövningar gör att man endast behöver arbeta med sin kroppsvikt samtidigt som man rekryterar både mage- och ryggmuskler i hög grad. Det bästa av allt är att man kan utföra dem var som helst. Read More

juni 10, 2018

10 orsaker till varför bra sömn är viktig för din hälsa

Bra sömn är oerhört viktig för hälsan, kroppsformen och återhämtningen. Faktum är att sömn är minst lika viktigt som kost och träning, om inte ännu viktigare.

Tyvärr tar vi inte sömnens effekt på allvar. Vi människor sover mindre än vad vi någonsin har gjort tidigare samtidigt som kvalitén på sömnen också har försämrats.

Här är 10 (evidensbaserade) skäl till varför bra sömn är viktigt för din hälsa, kroppsform och prestation. Du kan ladda ner vår infografik här => Klicka här!

Read More

juni 5, 2018

Ghrelin: Ditt hungerhormon

Ghrelin är ett hormon som påverkar din aptit och på så vis även din kroppsvikt. Det finns en koppling mellan höga nivåer av hormonet och viktuppgång. Vad det verkar som så är höga nivåer en av orsakerna till att de flesta går upp i vikt igen efter en diet. Read More

maj 29, 2018

Träna Rumpan med Rätt Övningar

Att träna rumpan är inte bara viktigt för utseendet skull, utan även för att förebygga skador och förbättra prestationen i olika sammanhang. En stark och kraftfull sätesmuskel hjälper oss i aktiviteter som att gå, springa, hoppa och lyfta tunga vikter både bättre och mer effektivt. Med andra ord kan även vardagliga aktiviteter bli enklare att utföra. Read More

maj 17, 2018

Träning för löpare: Checklista för hur du håller dig skadefri

Att träna för att bli en bra löpare är så mycket mer än att bara jaga tider och distanser. Om man vill bli bra på något så gäller det även att hålla dig skadefri så att man kan fortsätta träna hårt och regelbundet. Löpning ger en hög belastning på fötter, knän, och höfter. Ett löpsteg uppskattas vara upp emot 4-6 ggr din kroppsvikt vid markkontakt. Read More

X